سفر، گردشگری، رزرو تور داخلی، خارجی، تور لحظه آخری

  • ۰
  • ۰

آرامگاه نادر شاه افشار , یکی‌از مکان های توریسم در مسافرت به شهر مشهد به حساب آورده می شود که در مسافت قربت از مقبره حضرت امام رضا ع قرار گرفته است .
آرامگاه نادر پادشاه افشار در گلشن نادری جای‌دارد , گلشن نادری در ضلع شمال غربی چهار رویکرد شهدا جای دارد و بعداز ضریح امام رضا ع مهم ترین مکان تاریخی مشهد مقدس به حساب آورده می شود . این گلشن حدودا ۱۴۴۰۰ مترمربع مساحت دارااست و بنای آرامگاه دراین مکان واقع شده که در تمامی روز ها سال صاحب خانه گردشگران است .



مکانی مضاعف قشنگ و با معماری بی نظیری که دیده هر کسی را خیره می نماید .
آرامگاه نادر شاه افشار مشتمل بر تعدادی بخش است , سکوی دوازده پلکان ای , محل گور , پوششی چادر مثل بر روی قبر , سکویی مرتفع در کنار قبر که مجسمه نادر شاه افشار سوار بر اسب و سه نفر دیگر پیرو وی , را می توان روءیت کرد . به غیر این ها , یک غرفه فروش کتاب و دو سالن برای موزه در‌این این موسسه درنظر گرفته شده‌است . بنای آرامگاه برای تحت عنوان یادبود در سال ۱۳۴۲ بوسیله هوشنگ سیحون پباده سازی و ایجاد شده است . این سازه , روی سکویی که از زمین ۲ متر مسافت دارااست , جای‌دارد .
ساختمان این آرامگاه بر پایه ی دو صورت هندسی مربع و مثلث پباده سازی و ایجاد شده است . تمام این سازه با استعمال از سنگ خارای شهر مشهد و با قطعات بزرگی از سنگ برای آشکار کردن عظمت و شکوه نادر شاه که در زمان افشاریه , مشهد مقدس را تحت عنوان پایتخت خویش گزینش کرده بود , مصرف شده شده‌است .
سالن آرامگاه نادر شاه به حالت یک مربع است که دو دیوار قرمز‌رنگ سنگی بسته و در نصیب ستون بندی گشوده موجود است که سنگ مزار نادر شاه در کناره این مربع و در گناه دو دیوار قرار گرفته و نمایی در راستای خارج داراست .

پناه و گشوده بودن سالن , تداعی گر صحنه نزاع و دفاع و یورش است . رنگ قرمز رنگ دیوارها در معنای نزاع بوده و برجستگی هایی با بعد ها گوناگون سنگی از دیوار خارج آمده است که نشان دهنده نبردهای متعدد نادر پاد شاه است . ستون های اطراف سالن از نقشه مربع های قاعده و بالای ستون با یک ترتیبی که ۴۵ مرتبه نسبت به نیز چرخش دارا‌هستند , پباده سازی شده‌است . که در سود هشت مثلث با چهار قاعده در ابتدا و چهار قاعده در تحت نشان دهنده کلاه نادر فرمان روا است .
۱۶ عدد آنان دارنده طول ۲/۲۶ متر و دوتای دیگر دارنده طول ۴ متر می باشند که از سنگ خارا تراشیده گردیده اند . در نصیب نمای محل ورود سمت چپ یک بدنه موزه بزرگ و در نصیب راست اساس ساختمان بلند مثل مجسمه ها جای‌دارد که یک قرنیز سنگ ضمن پوشش محل ورود کلیدی , این دو را به یکدیگر وصل می‌کند . این قرنیز که از سوی ساختمان بلند مجسمه , به طرف موزه حرکتی افزایشی داراست و تداعی گر شرایط دینامیک و جهشی نبرد است . ساختمان بلند شالوده و گروه مجسمه با نیز پباده سازی شده و آنها هم به صورت دینامیکی و هجوم و هجوم را مجسم می نماید .
در موزه گلشن نادری , اقلام جنگی زمان افشاریه و قاجاریه و همچنین معاصر , برای هوا داران به نمایش نهاده می شود , سلاح های سرد و گرم , چاقو , کلاه خویش , ابزار و ادوات جنگی در معرض نمایش گذارده می شود , همینطور در سالن موزه , درباره با مورخ , مساله اقتصادی و فرهنگی دوران مذکور اطلاعاتی به صورت خبرنامه وار برای بازدیدکنندگان نمایش داده می شود .
همینطور در گلشن نادری , اولیه خلبان اهل ایران یعنی محمد تقی خان پسیان هم درین این شرکت دفن شده‌است .

  • ۹۸/۰۳/۲۶
  • مدیر تور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی