سفر، گردشگری، رزرو تور داخلی، خارجی، تور لحظه آخری

  • ۰
  • ۰

شاید در حالتی‌که مسافرت به بندرعباس را جالب‌ترین مهاجرت داخلی هر اهل ایران معرفی کنیم؛ کمتر کسی با ما مخالفت نماید. شهری که خلیج مدام عجم را از دریای عمان مستقل کرده، یکه و صرفا روی پاشنه مرزهای آبی‌رنگ جمهوری اسلامی ایران برای انبوه کشورهای ریز و درشت اهالی خط و نشان می کشد و در عین درحال حاضر، متواضعانه و بی‌منت داشته‌هایش را در چنگ خط راه آهن قرار میدهد تا همگی ساکنان این دیار از آنها منفعت‌مند شوند. درین نوشته سفری مجازی به جاهای جذاب بندرعباس خوا هیم داشت؛ از نوار ساحلی و همسایگی تنگه هرمز گرفته تا بازار ماهی، خزینه و محل پرستش هندوها. به خصوص درصورتی که در آینده‌ای نزدیک عازم تور قشم میشوید؛ ملازمت و همراهی ما تا انتهای این نوشته خالی از لطف وجود ندارد.

برای ابتدا ماجراجویی در بندرعباس چه چیزی بهتر از حضور در آبگرم؟ جمع‌ای معتقدند آبگرم‌ها به جهت خاصیت ویژه‌ی معدنی، بخش اعظمی از بیماری‌های استخوانی، حرکتی و پوستی را معالجه می‌نمایند؛ البته درصورتی که برای این مدعی برهان علمی هم پیدا نشود؛ صرف رفع خستگی هجرت می‌ارزد تا به یک کدام از دو میلیون نفری بیپوندیم که هر ساله به 34 کیلومتری شمال بندرعباس میروند تا از جکوزی و وان انفرادی آبگرم گنو به کارگیری نمایند.

 

در حیث داشته باشید که فقط سفارش حیطه گنو برای شما آب گرم خارج آمده از دل زمین وجود ندارد؛ بلکه پوشش گیاهی ویژه با زیره و پونه و آویشن؛ نخلستان‌های باصفا، نهرهای بالا دست و آبشارهای تحت دست آبگرم در کنار پیست دورچرخه و درشکه سواری فراهم‌اند تا خاطره‌ای فراموش نشدنی برای بازدیدکنندگان آماده آورند.

 

جالب دوم؛ هجرت به مورخ بندرعباس

برای تجسم روزگار باستانی بندرعباس، بایستی 95 کیلومتر به شمال غربی شهر مهاجرت کنیم. هم جاده و هم سامانه ریلی در سرویس ما می‌باشند تا به قلعه فین برویم و ببینیم مردم مورخ قبلی چه گونه روی بلندی قلعه می‌ساخته‌اند تا در طول هجوم ها احتمالی معاندان، بر آنان تسلط داشته باشند. جذاب دوم ما در‌این نوشته، قلعه فین میباشد که با شایستگی در فهرست جاهای جالب بندرعباس قرار گرفته میباشد.

 

متاسفانه زمین‌لرزه سال 1386 بخش قابل توجهی از قلعه فین بندرعباس را تخریب کرده ولی هنوز هم می‌اقتدار اخذ که‌این ارگ به صورت تقریبی ابعادی 300 در 200 متری داشته و درکنار آن ساختمان بلند‌هایی استوانه‌ای صورت برای قرارگیری ادوات جنگی تشکیل‌شده بوده‌اند. با مشاهده زیرساخت‌های مدرن‌خیس در مسیر صعود نیز مشخص و معلوم میشود در روزهای معاصر مورخ، خان‌های محلی از این قلعه استعمال می‌کرده‌اند. روی هم رفته در شرایطی‌که دوست دارید ساعاتی را در تونل عصر بندرعباس سپری نمائید؛ قلعه فین انتخابی فوق العاده خواهد بود.

 

خزینه گله داری؛ جذاب سوم بندرعباس

برخلاف آبگرم گنو، در خزینه گله داری آب‌تنی نخواهید کرد؛ بلکه شاهد شاهکار عصر قاجاریه خواهید بود که برای دوران‌های طولانی صرفا محل استحمام مردم خلیج عجم بوده میباشد. در آن سال ها، فردی به اسم حاج روضه خوان احمد گله داری، حمامی می‌سازد و آن را وقف بهداشت همگانی می کند.

 

طرز کارایی این خزینه که حال به موزه تبدیل گردیده؛ فوق العاده  آرشین پرواز آژانس هواپیمایی دیدنی میباشد و به همین برهان در لیست هجرت مجازی ما فی مابین جاهای جالب بندرعباس قرار گرفته میباشد. اسکلت گرمابه از مصالح دریایی عمل گردیده تا در قبال رطوبت دوام بالایی داشته باشد و آب گرمابه آن به صورت پیوسته بوسیله یک راه و روش جنس‌رو از برکه و چشمه‌های حریم تامین می‌شده‌است.

 

معماری زیبای سقف که گنبدی صورت کارشده تا علاوه بر انجام تهویه فروغ را به باطن هدایت نماید به همدم سیستم گرمادهی که هوشمندانه گازهای سمی را به خارج هدایت می نماید نشان میدهد که پیش از ما نیز انسان به حد قدرت برای آماده آوردن اوقاتی خوش تدابیری اندیشیده بوده میباشد.

 

برای تماشای این گرمابه کافی میباشد خویش را به خیابان امام خمینی و محله قلعه شاهی بندرعباس برسانید.

 

بازار مرکزی سیتی سنتر بندر عباس؛ مقصد چهارم

پایانه چهارم هجرت ما به جاهای جذاب بندرعباس یک راءس خرید جایگاه یک به اسم سیتی سنتر میباشد. در‌این بازار چیزی بالغ بر پانصد غرفه، گونه های و اقسام کالاهای مارک را در چنگ بازدیدکنندگان قرار میدهند. از گوشی گرفته تا پوشاک و از اسباب و اثاث خانگی تا آرایشی و بهداشتی، کلیه چیز در سیتی سنتر بندرعباس قابل دسترسی میباشد.

 

فقط نکته اینکه، با این رویت کرد که کالای ارزان و تخفیف‌دار خواهید خرید به سیتی سنتر نروید؛ بلکه چنانچه درپی اجناس سکو یک و کم یاب با ارزش منصفانه میباشید به میدان شهربانی، بلوار امام خمینی بندرعباس مراجعه کرده و جنب خیابان 17 شهریور، وقتی که یک بنای عظیم امروزی با معماری ساکن دیدید؛ وارد بازار سه طبقه سیتی سنتر گردید.

 

قدم پنجم مسافرت؛ مسجد جامع اهل سنت بندر عباس

تفاوتی نمی‌نماید که مذهبی باشیم یا این که خیر؛ شیعه باشیم یا این که سنتی؛ کافی میباشد یه خرده اهل دل باشیم تا حضور در عبادتگاهی تاریخی، رو به آبی‌رنگ بیکران اقیانوس برایمان اکنون و هوایی معنوی ساخت نماید و لحظه‌ای برای خلوت با خویشتن خود پیدا کنیم. جالب پنجم بندرعباس یک مسجد تاریخی میباشد که دلگشا نامیده می گردد و برای بیش تر از دو سده تیتر مسجد جامع اهل سنت را یدک کشیده میباشد.

 

بنای این مسجد دو طبقه بیشتراز 20 درب دارااست و با حضور در آن کاشی‌گری دقیق تاریخی چشمانتان را نازونوازش خواهد کرد. در حالتی‌که به بندرعباس هجرت کردید؛ بدون شک به بلوار ساحلی طالقانی رفته و هنگامی را به بازدید این مسجد تاریخی و خوشگل اختصاص دهید.

 

برکه‌ های باران بندرعباس؛ 5 آب انبار دوست داشتنی

هم اکنون نوبت 5 آب انبار دوست داشتنی میباشد که در موضع ششم، جای خویش را در لیست جاهای جذاب بندرعباس بگشایند. برکه‌های باران بنا‌هایی سنگی می باشند که در روزها قدیم برای حفظ و تامین آب شهر و کاروان‌های عبوری به عمل گرفته می‌گردیده‌اند. اگرچه در 1354 هر 5 آب انبار تثبیت اثر ها ملی جمهوری اسلامی ایران شدند؛ البته امروزه حفظ قابل قبولی از آنها نمیشود و تضمینی نیست که در سالهای آتی به همین صورت باقی بمانند.

 

در فیض، در‌حالتی که قصد مهاجرت به بندرعباس را داشتید؛ صد رد صد برای رفتن به خیابان 22 بهمن زمانی خالی کرده و از این بنا‌های دوست داشتنی بازدید نمائید.

 

عمارت کلاه خارجی؛ از رشت تا بندرعباس

در صورتی از موتورجست و جویبار گوگل، یا این که یک ایرانشناس کار کشته در رابطه عمارت کلاه خارجی بپرسید؛ دستکم سه سازه در رشت، تهران و بندرعباس را به شما معرفی می نماید. درین نوشته البته، مراد ما عمارت کلاه خارجی بندرعباس میباشد. بنایی که در طول صفویان ساخته شد و نبض تجارت جنوب را در چنگ داشت.

 

این عمارت دو طبقه، در حین خویش ساختمان گمرک نامیده می‌گردیده و علاوه بر انجام شغل های اداری در طبقه دوم و انبارسازی جنس در طبقه اولیه، با ایوان‌های بزرگ حریم و آب انبارهای شایان توجه، قابلیت اسکان را برای تاجران داخلی و فرنگی مهیا می‌آورده میباشد.

 

اسم این بنا هشت ضلعی کلاه خارجی گردیده چون شمای آن مردم را به حافظه کلاه‌های اروپاییان می‌انداخته میباشد. در شرایطی‌که به تماشای بناهای تاریخی از این دست عشق و علاقه دارید؛ کافی میباشد در مهاجرت به بندرعباس خصوصی به بلوار طالقانی، در جوار اسکله دیرین بزنید.

 

مسجد ناصری بندرعباس؛ کادو قاجاریه

هشتمین گزینه از جاهای جذاب بندرعباس مسجد ناصری اسم دارااست. چیزی نزدیک به صد سال پیش، علی حیدر روستا برای تولید مسجدی پیشگام می شود که بخشی از مصالح آن سوغات هند بوده و الباقی با هنر اهل ایران مهیا آمده میباشد. گنبد مسجد با اسکلت چوبی هنوز بی‌نقص و پایدار باپرجاست و کاشی‌کاری‌های درونی که به صورت گُل و خط و ترسیم قرآنی دیده هر شخصی را به خویش خیره میسازند؛ جاذبه‌هایی غیرقابل دیده‌پوشی به حیث میایند.

 

به خصوص در حالتی که به معماری اهل ایران در عصر‌های اسلامی عشق و علاقه دارید؛ مسجد ناصری بندرعباس شمارا ناامید نمی‌نماید. بلوار امام موسی صدر جنوبی، چهارراه بلوکی، آدرسی میباشد که شما‌را بدین مسجد میرساند.

 

موزه آب بندر عباس؛ جذاب نهم مسافرت به هرمزگان

تا قبل از این برای دیدن برکه‌های باران در خیابان 22 بهمن بندرعباس حاضر گردیده بودیم. حال، در پایانه نهم خویش از این مهاجرت مجازی مجدد به آن بازگشته و موزه آب بندر عباس را آیتم بازدید قرار می دهیم. نکته جذاب در رابطه این موزه جذاب، تداخل معضل آب این روزهای کشور‌ایران با معضل مردم باستانی میباشد. هنگامی که مجبور بوده‌اند با هزاران سختی چاه و قنات حفر کرده و آب به دست آمده از آن را مانند گنجی گران‌قیمت در خمره و مشک حفظ نمایند.

 

سفارش می کنیم مطلقا بدین موزه راز بزنید؛ ظروف فلزی، کوزه‌های سفالی و سنگی؛ گاوچاه و بخش اعظمی دیگر؛ وسایلی نیستند که در موزه‌های دیگر به راحتی یافت شوند.

 

منزل احمدی؛ جاذبه‌ای که شاید دیگر نباشد

گرمابه گله داری که در اولِ هجرت مجازی خویش به آن پرداختیم را به خیال و خاطر دارید؟ منزل احمدی وابسته به تولید کننده آن گرمابه میباشد و این سال (1398) به جهت یک گلایه فردی از فهرست اثرها ملی کشور‌ایران خارج آمده میباشد. با این تفاسیر، درصورتی که گذرتان به بندرعباس خورد مسلما بدین بنای نصفه تخریب گردیده راز بزنید. شاید شما عضو نهایی نفراتی باشید که معماری یک منزل اهل ایران، بنا شده در بندرعباس را از عصر قاجار به دیده میبینند.

 

گلشن طیوران بندرعباس؛ 90 سیرتکامل پرنده خوشگل

در‌حالتی که از آن مدل کسانی می باشید که حضور در فضایی سبز و اشراف شدن در میان انبوه صدای طیوران را به بوق و دود شهر و خیابان ترجیح می دهند؛ گلشن طیوران بندرعباس میتواند یک روز بدون نقص از ساعت 8 صبح تا 16 بعد از ظهر میزبانی از شمارا به عهده گیرد.

 

طیوران آبزی، شکاری، زینتی و هرآنچه که فکرش را بکنید اعم از کرکس و کلاغ و جغد در‌این گلشن حاضرند و به خیال و خاطر همین جذابیت اسم آن را میان جاهای جذاب بندرعباس قرار داده‌ایم. برای بازدید از این گلشن 6 هکتاری، می بایست به چهار کیلومتری جاده بندرعباس-میناب بروید؛ در نگاه نخستین شاید پاره ای بدور به حیث رسد؛ البته به طور کامل ارزشش را دارااست.

 

محل پرستش هندوها؛ یک جالب یگانه در بندرعباس

به جهت حالت جغرافیایی یگانه، بندرعباس به غیر از مردم این دیار، با بخش اعظمی از شهروندان کشورهای دیگر که برای تجارت بدین سو می‌آمده‌اند آشنا میباشد. در‌این فی مابین سهم انگلیسی‌ها، پرتقالی‌ها و هندی‌ها از سایر بیش تر میباشد؛ به سیرتکامل‌ای که می‌اقتدار اثرها این حضور را به وضوح در فرهنگ وتمدن، بناها و غذاهای محلی رویت کرد.

 

محل پرستش هندوها یکی بناهایی میباشد که نزدیک به یک قرن عمر داراست و با امداد مالی تاجران هندی، با موافقت قاضی وقت، محمد حسن خان سعدالملک ایجاد شده است. نقشه و بنا اصلی سازه چهارگوش میباشد البته گنبد بالای آن که به سبک هندی پباده سازی گردیده؛ جلوه‌ای ویژه به آن بخشیده میباشد. علاوه بر این، نگارگری‌های مذهبی روی دیوارها، برجک‌ها و سالن اجتماعات محل پرستش به سیرتکامل‌ای فعالیت گردیده‌اند که دقت بازدیدکنندگان را جلب نمایند.

 

اعتنا داشته باشید که پیش از طرح شهرداری برای عریض ساختن خیابان، محوطه بیرونی محل عبادت بسیار بزرگتر بوده میباشد و همینطور، بنا این جاذبه توریسم چندان ظریف محافظت نمی شود. در سود، بازدید امروز از فردا بهتر میباشد؛ چون تضمینی نیست که در آینده محل عبادت به همین صورت در مشت اینجانب و شما باشد.

 

شما میتوانید بعد از بازدید از خزینه گله داری و خرید از بازار سیتی سنتر در خیابان امام خمینی، بدین محل عبادت نیز رمز بزنید.

 

بازار ماهی بندرعباس؛ جایی که بدون شک می بایست بروید

یک کدام از مهمترین جاهای جذاب بندرعباس بازار ماهی میباشد. عمل این بازار از ساعت 7 صبح مقدمه گردیده و تا 10 ادامه مییابد. هنگامی که در‌این بازار قدم بگذارید متوجه عظمت حیات آبی‌رنگ خلیج عجم تور کیش و دریای عمان می شوید. ماهی‌های ریز و درشتی که هر مورد بسته به خواص، دوره صید، مزه و طرز پخت ارزش‌های متفاوتی دارا‌هستند و گزینش در میان آنان، یک عمل تخصصی به حساب میآید.

 

به احتمال زیاد، حلوا سپید و سلطان میگوها گران‌ترین تعیین‌ها خواهند بود و بعد از آنها گونه های کفال، سنگسر و شوریده وسوسه خرید را به جان شما خواهند انداخت. در انتها اینکه، حتی در صورتی برای خرید ماهی به بازار نرفته‌اید؛ مشاهده آن جنب و جوش و تنوع صید آبی‌رنگ، به یک توشه حضور می‌ارزد.

 

بازار ماهی بندرعباس نیز در اطراف خزینه گله داری قرار گرفته میباشد.

 

بوستان ساحلی سورو؛ آلاچیق حاشیه دریا

این همگی خط مش تا بندرعباس برویم و حاشیه دریا حاضر نشویم؟ بوستان ساحلی سورو به تنگه هرمز چسبیده میباشد و به همین برهان می‌اقتدار جوش و خروش امواج را به همپا رفت و آمد کشتی‌های تجاری به نظاره جلسه. در فضای بوستان نیز درختان نارگیل، رطب، ختمی، پلومریا و بخش اعظمی دیگر به شما سایه میدهند و آلاچیق‌ها فضای نشستن آماده می‌نمایند.

 

کلام پایان اینکه شاید یک کدام از شایسته ترین محل‌ها برای نزدیک شدن به دریای جنوب، همین بوستان ساحلی سورو باشد که در جنوب غربی شهر بندرعباس قرار گرفته میباشد.

 

بوستان ساحلی غدیر؛ حاشیه دریا شنی

در حالتی که به هردلیلی قابلیت و امکان بازدید از بوستان ساحلی سورو را نداشتید یا این که اینکه هوس کردید علاوه برآن، فضایی دیگر را تجربه فرمایید؛ بوستان ساحلی غدیر با کنار دریا شنی و فضای بازی که در چنگ شما قرار می دهد انتخابی فوق العاده در بین همه جاهای جالب بندرعباس میباشد.

 

بوستان ساحلی غدیر قابلیت آبتنی، برگزاری بازی فوتبال و والیبال ساحلی را در دست شما قرار می دهد و برای خردسال ها نیز محوطه اختصاصی داراست. هتل و رستواران گوهرشاد به یار و همدم سالن کنسرت آوینی نیز بقیه تجهیزات بوستان میباشند. برای حضور درین بوستان بایستی به سمت شرقی شهر بندرعباس جنبش فرمایید.

 

گرمابه وسیع بندرعباس؛ پایانه انتها

در پایانه پایان از مهاجرت مجازی خویش به جاهای جذاب بندرعباس، خصوصی به خزینه پهناور می زنیم. این خزینه یادگار زمان قاجاریه میباشد و جذاب اینکه تا ده سال 50 میلادی به صورت زنانه و مردانه از آن استعمال می‌شده‌است. از آن‌جا که پیش از بعدازظهر پهلوی دوش و لوله کشی مرسوم نبوده میباشد؛ در زمان سلطنت آخری فرمان روا کشور‌ایران، بخشی از این گرمابه به روزرسانی گردیده و دوش در آن قرار می گیرد. از این رو، مشاهده تبدیل یک گرمابه تمام سنتی به امروزی، فقط در خزینه پهناور بندرعباس ممکن میگردد.

 

برای مشاهده فضای استحمام آن زمانه، بایستی به خیابان امام موسی صدر، نرسیده به چهارراه سازمان رمز بزنیم.

 

توده‌بندی و صحبت انتها

در‌این نوشته به 16 جذاب بندرعباس اشاره کردیم و مختصر در رابطه آن‌ها توضیح نوشتیم. نیازی به تاکید وجود ندارد که جاذبه‌های توریسم این شهر به موردها بالا محدود نمی شود و دنیایی ناگفته باقی‌مانده میباشد. در سود، درصورتی که در رابطه جذاب‌های بالا نکته مهمی را جا انداخته‌ایم یا این که حضور جاذبه‌ای دیگر در‌این فهرست را ضروری می دانید؛ لطفا لحاظ خویش را با ما درمیان قرار دهید تا جاهای جذاب بندرعباس را روز آپدیت بدون نقص کنیم.

  • ۹۹/۰۵/۰۶
  • مدیر تور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی