سفر، گردشگری، رزرو تور داخلی، خارجی، تور لحظه آخری

  • ۰
  • ۰

جنگل حرا یکی جاهای جذاب قشم است که یکی تعجب آور ترین موادسازنده ارگانیک خلقت در دنیا است .
این بیشه ها در استان هرمزگان , در میان جزیره قشم و بندر خمیر جای‌دارد که در وسعتی نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر مشاهده می شود . در تنگه ی خوران درختانی در مقدار های ۳ تا ۶ متر با برگ های سبز روشن با درختانی شورزی که هنگام مد باطن آب رفته است . این درخت ها در آب شور پرورش می نمایند و بخاطر وضعیت تصفیه ای که در پوست درخت حرا موجود است آب شور را به شیرین تبدیل می نماید . 

 

بیشه های حرا وضعیت زیست محیطی مساعدی داراست که اقلیمی مطلوب برای پرنده ها مهاجر نظیر حواصیل بزرگ , اگرت بزرگ , اگرت ساحلی , حواصیل هندی , کفچه نوک تیز , سلیم خاکستری , گیلانشاه , کاکایی و… همینطور برای نرم‌تنان , سخت‌پوستان و ماهیان است . همینطور موجوداتی زیرا گونه‌ها , مرغ باران یا این که آبچلیک ( کارادریده ) در هنگام مسافرت از در بین بیشه حرا عبور مینمایند . برای زنبورهای عسل و پرنده ها گلهای زرد رنگ شهدآلود حرا غذایی دوچندان مناسب است .
در واقع در حالتی‌که بخواهید به صورت علمی بررسی فرمائید , اسم درخت حرا به ابو علی سینا منسوب شده است . حرا درختی شگفت انگیز است که در گویش محلی به آن تامر میگویند و در عرف عام تحت عنوان حرا شناخته می شود .
اداره حوزه‌ آزاد قشم در جزو فعالیتهای مرتبط با توسعه فضای سبز جزیره میلیونها اصله از نهال حرا را در سواحلی که محیط مساعد دارا‌هستند با موفقیت بدون نقص کشت نموده است که‌این حوزه‌ در کنوانسیون محیط زیست کشور‌ایران تحت عنوان حوزه‌ حفاظت شده و اداره جهانی حفاظت محیط زیست نگهداری از این بخش را به اداره محیط زیست حیطه ای شرق واگذار نموده است .
در حالتی که بخواهیم از تاریخچه ی بروز این درختان بگوییم بر میگردد به ۳۵ میلیون سال پیش که بخاطر قرار گیری در مسافت ی میان دریا و کم آبی از بی نیاز ترین زیستگاه های طیوران و آبزیان به شمار میاید . این درختان صورت و ظاهری تعجب آور دارا هستند در عین این که این درخت ها ارتفاعی حدود ۴ متر دارااست و قطر تنه آن نزدیک به ۳۰ سانتی متر است برگ های این درختان بیضی صورت است که قاعده انتهایی آن زیاد باریک است . درختان حرا در شبانه روز و در حین جزر آب رمز از آب خارج میاورند و در معرض رویت کرد عموم قرار می‌گیرند و در هنگام مد درختانی که ارتفاعی نزدیک به ۴ متر دارا‌هستند در آب فر رفته و از چشم ها نهفته می شود .
می‌توانید این درختان را در هنگام جزر مشاهده فرمایید که همچون جزایری متفرق روی آب به چشم میخورد . همینطور این بیشه ها دارنده سه اکوسیستم مختص و مخصوص بفرد است که شمال بیشه های مانگرو , بیشه های بارانی , آبسنگ های مرجانی است که از حیث زیبایی در گونه خودش حیرت انگیز است و از حیث زیست شناسی و کارکردهای اکولوژیکی بی همتاست .
برگ های درختان حرا تحت عنوان منشا غذایی برای آبزیان گیاهخوار و تحت عنوان علوفه برای مصرف دام های جزیره اعم از گاوها و شتران به شمار می‌آید . مردم محلی برگ های درختان حرا را دارنده خاصیت بهداشتی میدانند و معتقدند که دام ها با تناول کردن این علوفه از بیماری ها مصون می‌مانند . همینطور بر این باورند که ماده نیرومندی در ساقه و برگ درختان حرا موجود هست که برای باروری و مراقبت نسل دام ها هم مضاعف اثر گذار است .
علاوه بر اینها درختان حرا با معتدل کردن موقعیت فیزیکی و بیولوژیکی ناحیه منجر ساخت بستری برای پرورش ماهی هامور یا این که بدن است . علاوه بر این برای رشد آبزیانی چون دوکفه ای، شک پایان، انواع خرچنگ ها و بارباکدها بهترین گزینه است.

این بیشه ها علاوه بر این‌که در تراز ملی مورد اهمیت است , در مرحله جهانی نیز ذخیره گاه زیست کره و تالاب فی مابین المللی است که محیط زیست پویا با ساز و شغل های پیچیده , پرنده ها کم یاب , آبزیان ناشناخته و قیمت ها و زیبایی های سحرانگیز خویش که پدیده ای شگفت انگیز به وجود آورده است که برای طیف گسترده ای از مردمان جذابیت های خاصی به همراه دارااست .
در بیشتر روز ها سال و بویژه در روزهای نهایی سال که تور قشم عید نوروز برگزار میگردد گردشگران متعددی از نقاط گوناگون سرزمین و همینطور گردشگر های فرنگی که به قشم آمده اند , تماشا از بیشه های دریایی حرا را در برنامه خودشان قرار می دهند .
بیشه دریایی حرا زیستگاه قابل قبولی برای قابل انعطاف تنان , دشوار پوستان و ماهیان پدید آورده است که منشا غذایی مهمی برای ماهیان و پرنده ها وحشی میباشند . رابطه بین ساخت اول بوم سازگان ( اکوسیسم ) حرا و ساخت ماهیان گران بها و صدف در دیگر نواحی حاره به خیر و خوبی معلوم شده‌است .
بستر مرطوب بیشه حرا , محل قابل قبولی برای رویش مرغان ماهی خوار دریایی و به صورت مشخص و معلوم ماهی خوار دریایی سپید ( اگرات آلبا ) بوجود آورده و از در بین دیگر جور ها , مرغ باران یا این که آبچلیک ( کارادریده ) در هنگام مسافرت از دربین بیشه حرا عبور می نمایند . بیشه حرا در فصل‌زمستان زیستگاه قابل قبولی برای تغذیه آبچلیک ها و پلوه ها است . تعداد قابل توجهی از اشکال پرنده ها اروپایی – آسیایی ( حدود ۴۳ جور ماهی خوارند ) که به آفریقا مسافرت می نمایند . یک کدام از مسیرهای مسافرت از جنوب کشور‌ایران و از بین خلیج عجم در نقطه باریک تنگه هرمز دربین جزیره قشم و جزیره ابوموسی عبور می نماید . بخش ها جزر و مدی حفاظت شده حرا به مثابه کشور استراحت و تغذیه پرنده ها ماهی خوار و انواع دیگری از پرنده ها مهاجر است .
 

مطالب مرتبط:

 

  • ۹۸/۰۱/۰۸
  • مدیر تور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی